تنها یک صدا می ماند و آن صدای حق هست یا حق

این سایت در مورد 14 معصوم و مسائل دینی ودر مورد دشمنی های پشت پرده وگروه های مخفی مثل فراماسونی و بیلدربرگ- شیطان و مطالب جالب و دانلود سخنرانی

تنها یک صدا می ماند و آن صدای حق هست یا حق

این سایت در مورد 14 معصوم و مسائل دینی ودر مورد دشمنی های پشت پرده وگروه های مخفی مثل فراماسونی و بیلدربرگ- شیطان و مطالب جالب و دانلود سخنرانی

تجربه‌های دیدار با امام عصر (عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)

تجربه‌های دیدار با امام عصر (عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)

امام زمان (عج)

نوشتار گذشته

یکی از دلایلی که می توان برای اثبات حیات امام عصر (عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)  به آن استناد کرد ، تجربه دیدار امام  است .  عارفان هماره بر این نکته پای فشرده‌اند که بهترین و آرام‌بخش‌ترین راه برای باور اسرار لاهوتی و حقایق متافیزیکی ، تجربه درونی ، کشف و شهود و نظاره‌گری عینی آن اسرار و حقایق است . از این رو، برغم احترام و ارج‌گذاری به جایگاه عقل و براهین عقلی، پای استدلالیان را چوبین و سخت بی‌تمکین انگاشته‌اند . آنان برای نیل به آرمان ریاضت و سلوک معنوی را پیشنهاد کردند .

گذشته از برخی از مناقشات به مبانی نظری یا عملی عرفان، عشق و شیفتگی بی‌مثال بسیاری از آنان به خداوند به عنوان حقیقت هستی و بی‌اعتنایی کامل به هر آنچه به غیر خداوند منسوب است، صداقت و درستی رأی و اندیشه عارفان در کارآمدی کشف و شهود را اثبات کرده است .

البته چنان که آنان خود اذعان کرده‌اند ، کشف و شهود و باریابی به بارگاه حقیقت حداقل با دو اشکال اساسی روبرو است که عبارتند از :

1. کشف و شهودهای صادقانه گاه با کشف و شهود کاذبانه آمیخته می‌گردد . شهود کاذبانه می‌تواند از قوه خیال شخص یا دخالت بیرونی شیاطین در انسان پدید آید و تمییز میان این دو دسته از شهودها کاری بسیار دشوار و پیچیده است .

2. کشف و شهود تجربیات شخصی به حساب آمده و قابل استناد و استدلال برای دیگران نیست . یعنی نمی‌توان از دیگران خواست تا بسان شهود صاحب شهود به چنان باوری باورمند باشند.

از سوی دیگر با فروکش کردن گریزپایی از دین و باورهای دینی که پس از رنسانس و دوران نوزایی جهان غرب را در بر گرفت، و با ظهور عصر پست مدرنیته و بازسازی نگاه به دین و باورهای دینی ، «تجربه دینی» از سوی اندیش وران و فلاسفه مغرب زمین مورد توجه قرار گرفت و عموم آنان بر این امر و نقش تجربه‌های دینی در ایجاد باورهای دینی اذعان کردند . به‌گونه‌ای که عموماً از تجربه‌های دینی به عنوان یکی از ادله کارآمد اثبات خداوند یاد کرده‌اند .

از مدافعان تجربه گرایی می توان به افرادی همچون :

تجربه‌های دیدار با امام عصر (عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)

امام زمان (عج)

نوشتار گذشته

یکی از دلایلی که می توان برای اثبات حیات امام عصر (عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)  به آن استناد کرد ، تجربه دیدار امام  است .  عارفان هماره بر این نکته پای فشرده‌اند که بهترین و آرام‌بخش‌ترین راه برای باور اسرار لاهوتی و حقایق متافیزیکی ، تجربه درونی ، کشف و شهود و نظاره‌گری عینی آن اسرار و حقایق است . از این رو، برغم احترام و ارج‌گذاری به جایگاه عقل و براهین عقلی، پای استدلالیان را چوبین و سخت بی‌تمکین انگاشته‌اند . آنان برای نیل به آرمان ریاضت و سلوک معنوی را پیشنهاد کردند .

گذشته از برخی از مناقشات به مبانی نظری یا عملی عرفان، عشق و شیفتگی بی‌مثال بسیاری از آنان به خداوند به عنوان حقیقت هستی و بی‌اعتنایی کامل به هر آنچه به غیر خداوند منسوب است، صداقت و درستی رأی و اندیشه عارفان در کارآمدی کشف و شهود را اثبات کرده است .

البته چنان که آنان خود اذعان کرده‌اند ، کشف و شهود و باریابی به بارگاه حقیقت حداقل با دو اشکال اساسی روبرو است که عبارتند از :

1. کشف و شهودهای صادقانه گاه با کشف و شهود کاذبانه آمیخته می‌گردد . شهود کاذبانه می‌تواند از قوه خیال شخص یا دخالت بیرونی شیاطین در انسان پدید آید و تمییز میان این دو دسته از شهودها کاری بسیار دشوار و پیچیده است .

2. کشف و شهود تجربیات شخصی به حساب آمده و قابل استناد و استدلال برای دیگران نیست . یعنی نمی‌توان از دیگران خواست تا بسان شهود صاحب شهود به چنان باوری باورمند باشند.

از سوی دیگر با فروکش کردن گریزپایی از دین و باورهای دینی که پس از رنسانس و دوران نوزایی جهان غرب را در بر گرفت، و با ظهور عصر پست مدرنیته و بازسازی نگاه به دین و باورهای دینی ، «تجربه دینی» از سوی اندیش وران و فلاسفه مغرب زمین مورد توجه قرار گرفت و عموم آنان بر این امر و نقش تجربه‌های دینی در ایجاد باورهای دینی اذعان کردند . به‌گونه‌ای که عموماً از تجربه‌های دینی به عنوان یکی از ادله کارآمد اثبات خداوند یاد کرده‌اند .

از مدافعان تجربه گرایی می توان به افرادی همچون : شلایر ماخر ( 1768-1834) ، ویلیام جیمز ( 1910 – 1842 ) و رودولف اتو ( 1937 – 1869 ) ، ویلیام آلستون اشاره کرد .  تجربه دینی که گاه از آن به «برهان از راه حوادث و وقایع خاص» یاد می‌شود، مواردی همچون استجابت دعا، معجزات، کشف و کرامات و خواب های راستین را در برمی‌گیرد .

تشرف به حضور امام عصر(عج الله ‌تعالی ‌فرجه‌ الشریف)  در خواب به شرط آن که با علایم صدق همراه باشد ، برآورده شدن نیازها در پی مداومت بر دعاهای وارد شده از ناحیه آن حضرت ، یا در پی زیارت مکرر اماکن مقدس مرتبط با امام  عصر(عج‌الله ‌تعالی‌فرجه ‌الشریف)  نظیر سرداب مقدس ، مسجد سهله و مسجد جمکران از نمونه‌های دیگر این دست از تجربه‌های شهود امام عصر ( عج ‌الله‌ تعالی ‌فرجه ‌الشریف) است

دیوید هیوم که او را می توان پیشوای فلاسفه ملحد یاد کرد ، به اذعان خود سی سال برای تخریب باورهای دینی مردم و تضعیف براهین اثبات صانع عمر صرف کرد و حاصل تفکر شوم خود را در کتاب «گفتگوهایی درباره دین طبیعی» گرد آورد . او در تحلیل برهان تجربه‌های دینی اذعان کرد که قوی‌ترین برهان خداشناسی همین برهان است و از آنجا که مردم گاه با تمام وجود و از اعماق جانشان حقایق و اسرار دینی را تجربه می‌کنند ، به این سادگی نمی‌توان این باورها را تخریب کرد.

امام زمان

افزون بر تجربه های دینی ، امروزه از علومی با عنوان  «علوم فرا روانشناختی» یاد می شود که شامل 45 علم است و در سال 1890 انجمنی علمی در لندن به نام «انجمن تحقیقات روحی» برای بررسی این پدیده‌ها تشکیل شد.

باری ، بسیاری از مردم دنیا نه از راه براهین پر پیچ و خم عقلی بلکه از رهگذر تجربه‌های دینی و شخصی خود به باوری عمیق درباره دین دست یافته‌اند . یکی از بهترین نمونه‌های آن درک حضور خداوند به هنگام هجوم گرفتاری‌ها و یأس از کارآمدی هر نوع یاری بشری است  .

این دست از تجربه‌های برای اثبات حیات امام عصر(عج ‌الله ‌تعالی‌ فرجه ‌الشریف)  به عنوان یکی از آموزه‌های لاهوتی دینی ، نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد .

دیدار و ملاقات با امام زمان(عج ‌الله‌ تعالی‌ فرجه ‌الشریف) در عالی‌ترین سطح تجربه‌های شهودی قابل ارزیابی است . عالمان وارسته و اشخاص صالح دیگر که به فیض دیدار امام ناید آمده و دیدار آنان از زبان بزرگان اندیشه ور شیعه و در منابع اصیل همچون بحارالانوار  ، النجم الثاقب ، منتهی الامال و ... نقل شده مشهون از شواهد صادقی بر تحقق این ملاقات ها است .

تشرف به حضور امام عصر(عج‌ الله‌ تعالی ‌فرجه ‌الشریف)  در خواب به شرط آن که با علایم صدق همراه باشد ، برآورده شدن نیازها در پی مداومت بر دعاهای وارد شده از ناحیه آن حضرت ، یا در پی زیارت مکرر اماکن مقدس مرتبط با امام عصر(عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)  نظیر سرداب مقدس ، مسجد سهله و مسجد جمکران از نمونه‌های دیگر این دست از تجربه‌های شهود امام عصر (عج ‌الله ‌تعالی ‌فرجه ‌الشریف) است .

 

بخش مهدویت تبیان


منبع: پایگاه معارف وحی و خرد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد