أنواعُ السِّحرِ
٨٥٢٢- الإمامُ الصّادقُ
علیه السلام ـ لَمّا سَألَهُ زِندِیقٌ عن السِّحرِ : ما أصلُهُ ؟ و کیفَ یَقدِرُ
الساحِرُ على ما یُوصَفُ
مِن عَجائبِهِ و ما یَفعَلُ؟ ـ : إنَّ السِّحرَ على
وُجُوهٍ شَتّى : وَجهٌ مِنها بمَنزِلَةِ الطِّبِّ ، کما أنَّ الأطِبّاءَ وَضَعُوا
لِکُلِّ داءٍ دَواءً فکذلکَ عِلمُ السِّحرِ احْتالُوا لِکُلِّ صِحَّةٍ آفَةً ، و
لِکُلِّ عافِیَةٍ عاهَةً ، و لکُلِّ مَعنىً حِیلَةً. و نوعٌ مِنهُ آخَرُ خَطفَةٌ و
سُرعةٌ و مَخاریقُ و خِفَّةٌ.
و نوعٌ مِنهُ ما یَأخُذُ أولیاءُ الشَّیاطینِ
عَنهُم... فَأقرَبُ أقاوِیلِ السِّحرِ مِنَ الصَّوابِ أنّهُ بمَنزِلَةِ الطِّبِّ .
إنّ الساحِرَ عالَجَ الرجُلَ فَامتَنَعَ مِن مُجامَعَةِ النساءِ ، فَجاءَ الطبیبُ
فَعالَجَهُ بغَیرِ ذلکَ العِلاجِ فَاُبرِئَ .
انواع جادو
امام صادق علیه
السلام ـ در پاسخ به زندیقى که پرسید : منشأ جادو چیست و چگونه جادوگر مى تواند آن
کارهاى شگفت آور را انجام دهد؟ ـ فرمود : جادو ، گونه هاى مختلفى دارد : گونه اى از
آن به منزله طبابت است . همان طور که پزشکان براى هر بیمارى و دردى دارویى درست
کرده اند ، در علم سحر نیز جادوگران براى هر صحّتى آفتى و براى هر عافیتى درد و
رنجى و براى هر کارى چاره اى اندیشیده اند . گونه اى دیگر از آن چشم بندى ، چالاکى
، مهارت و تردستى است . نوع دیگرى از آن امورى است که جن گیرها از جنّیان فرا مى
گیرند . نزدیکترین عقیده درباره جادو به واقعیت آن است که جادو به منزله طبابت است
. جادوگر مردى را جادو مى کند که نتواند با زن نزدیکى نماید و پزشک مى آید و او را
از طریق دیگرى (دارو و نه جادو) معالجه مى کند و بهبود مى یابد .